Mahdi har precis gått klart det andra året på vårt industritekniska program. Inför sista året i skolan ser han fram emot att få göra ännu mer APL och ta sin yrkesexamen. Vi fick möjlighet att besöka Mahdi en dag under hans APL på RZ INM Mekaniska.

Varför valde du ditt program?

Jag tycker om att jobba med olika material och tyckte att industrin verkade vara en rolig bransch. Det är roligt att svetsa och det finns en stor möjlighet att få jobb efter studenten. Jag är väldigt nöjd med mitt val och både programmet och branschen passar mig bra. Jag har flera olika arbetsuppgifter och det händer nya saker varje dag. Och det är väldigt roligt att jobba tillsammans med mycket människor!

Vad tycker om skolan?

Skolan är bra! Vi både pluggar och har praktik vilket gör att jag lär mig snabbt. Ena timmen läser vi teori för att nästa testa på att göra det praktiskt. Lärarna har mycket erfarenhet inom det de undervisar i och är duktiga på att förklara. De är som kompisar till oss elever. Klassen är också väldigt rolig!

Hur är det att vara på APL?

Det är väldigt roligt. I tvåan har vi gjort vår första APL-period och jag har varit på RZ INM Mekaniska i Västra Frölunda. Jag har lärt mig mycket och jobbat med flera olika maskiner. Alla kollegor här är väldigt snälla och hjälpsamma och min svenska har blivit bättre under tiden jag varit här. Vi börjar tidigt på morgonen vilket var lite jobbigt i början, men jag kom in i det snabbt. Jag vill gärna vara här under nästa APL-period med och fortsätta utvecklas här.

Vilket är ditt drömjobb?

Efter studenten är mitt mål att få jobba kvar på min APL-plats. Längre fram vill jag läsa vidare till ingenjör, det är mitt drömjobb.

Jag tycker att lärarna är väldigt bra, de hjälper dig att utvecklas. Jonas som är APL-samordnare hjälper dig också att hitta en bra APL-plats. För dig som vill ha möjlighet att börja jobba direkt efter gymnasiet är detta ett bra val.