“Alla är välkomna”

Wael tog för ett år sedan studenten hos oss från fordons- och transportprogrammet. Vi var nyfikna på att höra vad han tyckte om skolan och vad han gör idag.

Kommer du ihåg hur det var att börja på skolan i ettan?

Jag blev bra bemött. Första dagen fick vi träffa lärarna och lära känna varandra. Jag hade en väldigt bra och rolig klass.

Hur var skolan? Är du nöjd med ditt val?

Bästa skolan i hela Kristianstad, jag är väldigt nöjd med mitt val. Jag tycker om att lära mig genom att testa på och arbeta med händerna. Vi fick en bra blandning i skolan mellan att läsa teori och arbeta praktiskt i verkstaden. Lärarna var jättebra och hjälpte mig mycket. Alla är välkomna, det kändes inte som andra skolor.

Vilket är ditt bästa minne från skolan?

Lektionerna med min mentor Helena. Hon är duktig på att förklara och vi hade väldigt roligt tillsammans.

Hur var det att göra APL?

Det var väldigt bra och jag fick lära mig mycket. Jag fick ha riktiga kunder och inte bara öva på våra bilar i skolan.

Vad gör du idag?

Efter studenten började jag jobba som maskinoperatör. På grund av covid-19 fick jag tyvärr sluta där nyligen. Men jag fick snabbt jobb som säljare på Netto där jag jobbar nu.

Du får de bästa möjligheterna här och får lära dig ett yrke. Om du inte har språket med dig får du lära dig svenska och kan komma in här även om du inte har betyg i alla ämnen. Alla i personalen är jättetrevliga!