Hoppa till innehållet

Allt du behöver veta Om Praktiska Kristianstad

Praktiska Gymnasiet Kristianstad ligger ett stenkast från Högskolan i Kristianstad med goda bussförbindelser. Vi strävar efter att ge dig en praktisk utbildning som inte bara leder till kunskap utan även till konkreta jobbmöjligheter. På vår skola äter du lunch på restaurang Metropol där du väljer mellan fem rätter varje dag. Här är du en del av en stark gemenskap, där du alltid blir sedd och har stöd från dina lärare.

Fyra elever sitter runt ett bord i skolan och pratar

Som elev hos oss får du

• Grundläggande högskolebehörighet

Hos oss kan du ta studenten med både en yrkesexamen och grundläggande högskolebehörighet. Behörigheten går att välja bort om du bara vill fokusera på dina yrkeskurser.

Icon som föreställer en skola
  • Praktik (APL) & Lärling

Hos oss är har du minst 15 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande). Läser du som lärling är hälften av din skoltid APL.

Icon som föreställer två personer.
  • Utlandspraktik

På alla våra program har du möjlighet att starta och driva UF-företag. Det ger dig goda möjligheter att starta eget företag inom det yrke du utbildar dig till.

icon som ser ut som jorden

Våra program

På Praktiska Gymnasiet Borås erbjuder vi yrkesprogram som förbereder dig för arbetslivet direkt efter studenten. Kolla in alla våra program och se om du hittar ditt drömyrke hos oss!

Praktik (APL) & Lärling

På gymnasiet kallas praktik för APL (arbetsplatsförlagt lärande) och under dina tre år hos oss kommer du att göra APL på ett riktigt företag i minst 15 veckor. Där får du chans att testa på de moment du lärt dig i skolan. Du kan även välja att läsa som lärling hos oss och då kommer du vara ute på APL minst 50% av din gymnasietid.

Tre elever håller om varandra och kollar in i kameran
  • Jag arbetar väldigt mycket bättre praktiskt och det kändes som en bra linje eftersom jag vill bli veterinär och gillar djur

Lea Elev, Praktiska Gymnasiet Kristianstad

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om vår skola.

• Hos oss äter eleverna lunch på restaurang Metropol.

• Den närmaste hållplatsen med kollektivtrafik är Badriket.

• Det går ca. 340 elever hos oss på Praktiska Kristianstad.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.