Hoppa till innehållet

Allt du behöver veta om Gymnasievalet i Linköping

Är det dags att välja gymnasium? Vad kul! Det kan vara mycket att tänka på, men för att hjälpa dig på traven har vi samlat den information du behöver för att kunna söka till oss på Praktiska Gymnasiet Linköping.

Elev med reflexklädsel och hjälm arbetar med en hammare

Att välja rätt gymnasium

Det är mycket att tänka på när du gör ditt gymnasieval. Det är inte bara val av utbildning utan också en ny skola, en ny miljö, nya klasskamrater och nya lärare. Det kan vara svårt att bestämma sig för vad du vill plugga, det finns ju så många olika yrkesprogram därute. Spana in utbildningar och se om det finns något som passar dig. Du vet vad som är bäst för dig!

Två elever sitter vid ett bord med en dator framför sig

Vanliga frågor om gymnasievalet

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om gymnasievalet.

• Det är bara du som vet vilken utbildning som passar dig bäst. Men några tips är att läsa på om de olika programmen och inriktningarna du väljer mellan och besöka skolan på öppet hus eller anmäla dig till elev för en dag för att kunna ställa alla dina frågor och känna av stämningen på skolan.

• För att vara behörig till något av våra yrkesprogram måste du ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. Utöver det behöver du också vara godkänd i minst fem andra ämnen. Totalt krävs alltså åtta godkända betyg från nian. Om du saknar ett eller flera av de betyg som behövs för att vara behörig kan ett av våra introduktionsprogram vara ett alternativ för dig. Prata med din studie- och yrkesvägledare eller skolan du vill gå på för att få mer information.

• Alla som är folkbokförda och går i årskurs 9 i Östergötland får inloggningsuppgifterna hemskickade med brev. Är du inte folkbokförd i Östergötland tar du hjälp av din studie- och yrkesvägledare. Går du inte i skolan kontaktar du Gymnasieantagningen för att få inloggningsuppgifter.

Kom ihåg att spara dina inloggningsuppgifter tills du börjar gymnasiet. Du behöver dem för att göra ansökan och för att se och svara på ditt antagningsbesked.

• För att söka till oss på Praktiska Linköping behöver du logga in på www.gymnasiestudera.se. Sök på Praktiska Gymnasiet Linköping eller ansökningskoden för det programmet du är intresserad av.

Gymnasievalet steg för steg

1. Ta reda på information

Gå på gymnasiemässan, öppet hus och kom som elev för en dag.

2. Ansökan öppnar

Nu är det dags att göra ditt gymnasieval. Du kan göra och ändra ditt val fram till sista ansökningsdagen.

3. Preliminärt antagningsbesked

Du får ditt preliminära antagningsbesked.

4. Omvalsperiod

Omvalsperioden börjar. Det innebär att du kan ändra din ansökan eller göra en helt ny.

5. Slutgiltigt besked

Under sommaren får du ditt slutgiltiga antagningsbesked.

6. Reservantagning

Under sommaren pågår reservantagningen.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Då är du varmt välkommen att kontakta oss, vi finns här för att svara på alla dina frågor kring gymnasievalet och vår skola.