Ermin läser Elteknik på El- och energiprogrammet på Framtidsgymnasiet Malmö. Har går tredje året och tycker att det roligaste är när de har lektion i verkstaden och får arbeta praktiskt.

Hur trivs du på Framtidsgymnasiet Malmö?

Jag tycker att det är en bra skola, man trivs och alla är jättetrevliga. Lärarna är bra och vi har bra lokaler med pingisbord och massa bänkar där vi kan sitta och snacka. Vi har också en skolgård så man kan vara ute.

Varför valde du El- och energiprogrammet?

Jag har alltid varit intresserad av el och något praktisk så jag tänkte att Elteknik skulle passa mig. Jag är nöjd med mitt val av program för elektriker är ett bra yrke och det är lätt att få jobb efter gymnasiet. Sen hörde jag att att Framtidsgymnasiet var en bra skola så valde att läsa här.

Vad få du lära dig på programmet?

Vi lär oss mycket praktiskt och teoretisk. När vi har teoretiska lektioner använder vi ett program där vi gör modultester så vi vet att vi förstått det vi läst. Det praktiska lär vi oss i verkstaden och sen har vi praktik för att se hur det är i verkligheten.

Vad är det bästa med din utbildning?

När vi är i verkstaden! Första året så byggde vi elever verkstaden tillsammans.

Har du några planer efter studenten?

Jag tänkte börja jobba direkt efter skolan, gå som lärling först och sen börja jobba. I framtiden vill jag starta eget företag som har med el att göra, det hade varit kul.

Hur är det att göra praktik (APL)?

Man får se verkligheten, jobba lite själv och känna på hur det är att jobba som elektriker. Jag har varit på ett internetcafe, där skulle vi dra all el och vi fick jobba med datorer. Jag har även installerat vägguttag och tryckknappar.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

Välj ett program som du är intresserad av och kolla om det finns jobb direkt efter gymnasiet. Gillar du praktiskt ska du välja Elteknik, det finns så mycket man kan göra efter gymnasiet (som att starta eget företag) och man lär sig massa olika saker.

För att lärarna är hjälpsamma och man lär sig mycket. Det är en bra skola helt enkelt.

Här kan du läsa mer om El- och energiprogrammet och göra en intresseanmälan till Framtidsgymnasiet Malmö.