Hanna går första året på El- och energiprogrammet på Framtidsgymnasiet Malmö. Hon läser inriktningen Elteknik och säger att det är ett väldigt brett yrke och det finns många olika delar av el som man kan arbeta inom.

Vad tycker du om Framtidsgymnasiet Malmö?

Vi har jättetrevliga och snälla lärare, det är en riktigt bra skola! Vi har en bra verkstad och lokalerna är alltid fräscha.

Varför valde du El- och energiprogrammet?

Vi bor på en gård och mina bröder är inom byggbranschen så el lockade mig. Jag ville göra något praktiskt och så gillar jag matte. Elektriker är ett väldigt brett yrke och det finns många olika delar av el man kan arbeta inom.

Vad få du lära dig inriktningen Elteknik?

Än så länge är det bara teori, vi börjar med praktik i tvåan. Vi har läst energiteknik som handlar om vart energin kommer ifrån, och elektromekanik som handlar om maskiner och olika delar av maskiner.

Vad har varit roligast hittills?

Energiteknik, då lär vi oss om olika funktioner i huset som har med el att göra.

Vill du plugga vidare efter studenten?

Jag vill jobba först men sen ska jag fortsätta utbilda mig till starkströmselektriker. Och i framtiden kanske jag hittar något annat intressant jag vill utbilda mig inom, men just idag är det el jag vill jobba med.

Vad ska man tänka på när man väljer gymnasium?

Om du gillar att jobba praktiskt så ska du självfallet välja en praktiskt linje, då har du garanterat jobb efter studenten. Och om du väljer fel så är det ingen fara, det är bara att byta sen.

Varför tycker du att man ska söka till Framtidsgymnasiet Malmö?

Just sättet man blir välkomnad på av både elever och lärare. Det känns som alla pratar med alla och tar hand om varandra. Lärarna ser alla elever och lägger tid på varje person, och de är väldigt förstående om man har någon svårighet och är alltid hjälpsamma.

Här kan du läsa mer om El- och energiprogrammet och göra en intresseanmälan till Framtidsgymnasiet Malmö.