I mitten av januari öppnar gymnasievalet och alla elever i årskurs nio kan göra sitt gymnasieval. Men många tycker att det är ett svårt beslut att ta, så därför har vi listat några av våra bästa tips till dig som ska söka gymnasium.

Välj inte som kompisarna
Kompisar är viktigt såklart, men när det gäller gymnasievalet ska du först och främst lyssna på dig själv. Vad tycker du är roligt, vad är du intresserad av?

Det är okej att välja fel
Kom ihåg att det går att byta program om du känner att du har valt fel, även efter att du gett det en ärlig chans. Det är okej att välja fel, och oftast är det inte så svårt att byta.

Högskolebehörighet på yrkesprogram
Visste du att du kan få behörighet till högskolan på yrkesprogrammen också? Vi hjälper dig att välja de kurser som behövs för att få den behörighet du vill ha.

Lycka till med ditt gymnasieval, och glöm inte att du alltid kan kontakta oss om du har några frågor.