Vanliga frågor

Här hittar du frågor och svar på det mesta som rör våra utbildningar och skolar. Om du inte hittar vad du söker, kontakta oss på nykoping@framtidsgymnasiet.se eller ring 0155-44 25 01

Får man busskort?

Regler om gratis busskort bestäms av kommunen och beslutet om man får ett eller ej beror på hur långt du har till skolan.

Varför ska jag söka till Framtidsgymnasiet?

För att du får en bra och praktisk utbildning där skolan stöttar dig hela vägen till ett riktigt bra jobb.

Hur mycket får jag vara ute på ett riktigt företag?

Eleverna är ute på minst 15 veckors praktik. Där får du både erfarenhet av att arbeta praktiskt, samt bra möjlighet att ta del av en arbetsgemenskap och skapa kontakter.

Hur är det att plugga på Framtidsgymnasiet

Vi har som ledstjärna att alltid anpassa oss efter dina förutsättningar, att vara flexibla och anstränga oss för att du ska få en rolig tid på gymnasiet. Våra lärare är experter på att hantera olika situationer och olika elevers behov, de har erfarenhet av och är tränade i att förstå och sätta sig in i andras problem och funderingar. Därför tycker våra elever att det är en speciell känsla att vara på Framtidsgymnasiet. Här ser vi dig och lyssnar på vad du behöver.

Varför finns Framtidsgymnasiet, vad står vi för?

Vi tror på att hjälpa alla hitta det de är bra på. Det är inte alltid lätt att veta vart man ska. Särskilt om man inte fått det stöd man behövt tidigare. Framtidsgymnasiet ser till individen och hjälper alla att hitta något som de är bra på, och en riktning i livet. Därför fyller vi en viktig plats bland övriga gymnasium i Sverige.