Hej, jag heter Ann-Sofi Forsberg och är rektor på Praktiska Gymnasiet i Nyköping. Vi vet att alla lär sig på olika sätt och därför ser vi till att hitta sättet som fungerar bäst för dig. Hos oss får du lära dig saker genom att prova på och jobba praktiskt. Du kommer att jobba mycket ute i våra verkstäder, där våra lärare stöttar dig och ser till att du lär dig allt du behöver för att kunna börja jobba efter gymnasiet.

Praktiska i Nyköping är en ganska liten skola där alla känner varandra, och elever och lärare fikar tillsammans på rasterna. Vi vill att du ska trivas och kunna vara dig själv, det är då man lär sig bäst. Därför anpassar vi ditt schema efter just dina förutsättningar.

Vi är stolta över att vara utnämnda till Förstklassig Skola av VVS-branschens yrkesnämnd. Det betyder att vi har det bästa när det gäller maskiner och verktyg i vår verkstad.

Vi har nära samarbete med många företag i Nyköping och den arbetsplatsförlagdautbildningen är en viktig del av programmen. Då får du komma ut till en arbetsplats och känna hur det är att jobba på riktigt. Det är ju det som är målet med din tid hos oss!

Välkommen till Praktiska Gymnasiet!