Josefin undervisar våra elever som läser VVS- och fastighetsprogrammet i VVS-kurserna. Med erfarenhet från rollen som rörläggare ser hon till att våra elever lär sig allt de behöver för att komma ut i arbetslivet efter studenten.

Vad får eleverna lära sig?

Väldigt mycket! Vi går igenom allt som har med vatten, värme och sanitet att göra.

Hur skulle du beskriva din undervisning?

Jag försöker fånga eleverna genom att ha en rolig och spännande lektion där eleverna får testa på riktigt. Jag är själv en praktisk människa och eleverna uppskattar att vara i verkstaden där vi använder både händerna och huvudet.

Har du själv någon erfarenhet från branschen?

Ja, jag är utbildad och har jobbat som rörläggare i flera år. Jag började med att vikariera här men jag tyckte att det var så himla roligt att vara lärare. I rollen som lärare får jag träffa olika individer med olika förutsättningar, att hjälpa dem växa och lyckas är häftigt. Jag får så himla mycket kärlek av eleverna, det är det bästa med jobbet!

Hur skulle du beskriva stämningen på skolan?

Den är på topp! Alla umgås, både lärare och elever, och har kul tillsammans. Vi brukar exempelvis spela kort med eleverna på rasterna. Eleverna känner varandra mellan programmen och umgås inte bara med dem i sin egen klass.

Vad vill du att eleverna har med sig när de tar studenten?

Framförallt kunskap och ett intresse för yrket. Jag vill gärna få in fler kvinnor i branschen och arbetar aktivt med våra elever för att de ska respektera de få kvinnor som finns inom yrket när de är ute och jobbar.

Varför tycker du att man ska söka till Framtidsgymnasiet?

För att det är en bra skola med fin gemenskap. Vi har duktiga lärare som bryr sig och hjälper dig efter dina egna förutsättningar och mål. Om du vill ha ett bra och roligt yrke där ingen dag är sig lik är VVS- och fastighetsprogrammet ett bra val för dig.